سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند، دانشمند نمی شود، تا اینکه . . . در برابر دانشش چیزی از کالای پست دنیا نگیرد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :11
کل بازدید :133628
تعداد کل یاداشته ها : 30
103/2/1
7:1 ص

مرحوم علی مدیلارا بیشتر بشناسیم    

      عکس علی مدیلا                                                 

مرحوم علی بحرپیما (علی مدیلا) در سال 1304 شمسی در دیوان متولدشد. پدر وی عبداله محمد حسن مدیلا و مادر ایشان مرحومه مریم عبدالرحیم سلمان بود. علی مدیلا دارای یک برادر بنام یوسف مدیلا و چهار خواهر که خواهرانشان همسران مرحوم حسن حجر (احمدیان)ومرحوم حاجی محمد سراجا ، صالح بحری وحسن زارعی میباشند. علی مدیلا از طرف مادری با سراجا قرابت دارند (برادران سراجا با وی پسرخاله اند)وجدبزرگ او حسن مدیلاست که باغ معروف به ماه حسن در غرب جاده برای همه ی دیوانی ها آشناست. سلمان محمد حسن عموی پدری ایشان است .

     علی مدیلا از نوجوانی جهت سواد آموزی نزد شخص بنام سید عبدالرحیم فرستاد و خواندن و نوشتن را نزد وی آموخت .ایشان با توجه به میزان سواد مردم در آن زمان ، از سواد و اطلاعات تاریخی منطقه و حتی از وضع سیاسی روز خود بی اطلاع نبود..وی در مکاتبات اداری نیز از انشای خوبی برخوردار بود . علی مدیلا مدتی به همراه پدر (عبداله مدیلا) بر روی بوم معروف به(بوم مدیلا) کار کرد و سفرهای دریایی به بصره عراق و خصب در کشور عمان داشته است.

    کدخدایی مدیلا و شرحی بر کدخدایان دیوان

   ازجمله مسایل تاریخی زندگی خاندان مدیلا ، کدخدایی ایشان در دیوان است. ابتدای کدخدایی خاندان مدیلا از سلمان محمد حسن مدیلاآغاز میشود. پس از ایشان عبداله مدیلا کدخدایی را عهده دارمیشود. البته قبل از عبداله مدیلا مدت کمی درحدودیک یا دوسال-علی خالو(پدر مرحوم علی خالو شهرت آذر، حوالی سالهای 1300 شمسی)کدخدا بوده است وبقیه مسوولیت کدخدایی تا تصویب قانون شوراهای اسلامی مصوب 1362 را علی مدیلا عهده دار بوده است.

 آنچه از خصوصیات علی مدیلا میتوان گفت آنست که ایشان قران را بسیار تلاوت میکرد و مجلس قران خوانی ماه رمضان ایشان زبانزد بوده است. مهمانداری و مهمانپذیری نیز یکی از خصوصیات ذاتی ایشان بوده. منزل کدخدا بدلیل چندین فرزند دختر وپسر و نوه های او و همچنین رفت آمد شبانه روزی خواهران و فرزندانشان همواره یک قطب در محله و روستا بوده وصفای خاصی داشته است .

     قاطعیت و جدیت از جمله خصوصیات ایشان در زمان مسولیتش در روستا بوده است. در دوره ی ایشان کلیه اهالی روستا از وی تبعیت کامل داشته و برای حفظ وحدت و همدلی دستورات او در اولویت بوده است.امنیت در زمان کدخدایی وی کاملا حاکم بوده است و تنها با سفارش ویا سخن او، افراد متمرد و خطاکار اصلاح میشده اند. علی مدیلا در زمان کدخدایی خود سعی نمود تمامی اختلاف بین مردم وحتی مسایل خانوادگی را به روش خود حل وفصل نماید وکمتر کسی را جهت رسیدگی به پاسگاه و یا دادگاه بفرستد.

   دلخراشترین وقایع زندگی او از دست دادن ناگهانی مسعود ، فرزند 25 ساله اش بود. وی پس از این ضربه روحی بسیار شدیدی متحمل شد اما با این حال بدلیل ایمان قلبی و اعتماد به نفسی که داشت چاره ای جز تسلیم در برابر حقیقت و قضا وقدر نداشت. علی مدیلا در اواخر عمر از درد استخوان و مفاصل رنج میبرد وپس فوت همسر دومش(فاطمه دریانورد) یاس و ناامیدی بیشتری بر او مستولی شد و در تاریخ 2/6/85 در منزل خود در دیوان جان بجان آفرین تسلیم نمود. روحش شاد ویادش گرامی باد.

وی دارای 8فرزند پسر و 10 فرزند دختر (که دو دختر و دوپسر درجوانی فوت نمودند) و 31 نوه و15 نتیجه میباشد.

گردآوری: یوسف دیوانی

به نقل از حاج یوسف پود


90/12/22::: 1:9 ع
نظر()